Bloggintervjun Fitspooration

Hej Fitspooration!

Nu när 2014 har kickat igång så har många som mål att leva ett hälsosamt år med bra mat – antingen hemma eller på Sveriges bästa restauranger – och motion. Därför är det väldigt roligt att Bloggradar har fått en intervju med hurtiga och inspirerande Fitspooration.

Berätta kort om dig själv och din blogg
Jag heter Ellen, är 17 år och bor söder om Stockholm. Jag driver fitnessbloggen Fitspooration.com där jag skriver om fitness och hälsa i allmänhet med både träningstips och hälsosamma recept och om min egen träning och kost på vägen mot fitness scenen då jag ska tävla i Bikini Fitness hösten 2014. Däremellan flikar jag in med lite skönhets inslag vilket brukar vara uppskattat av mina läsare!

Jag går andra året på gymnasiet där jag läser Sam-Media programmet, min fritid spenderar jag för det mesta på gymmet men även med min pojkvän, vänner och familj.

Vad fick dig att starta upp en blogg?
Ska jag vara helt ärlig så startade jag bloggen från början (hösten 2012) för att jag var lat. Jag hade vid den tiden drivit min instagram några månader där jag ofta publicerade bilder på vad jag åt och fick alltid frågan om mina recept och efter ett tag röstande jag på att skriva om mina recept i en kommentar på varenda bild jag publicerade så jag startade bloggen som en receptblogg som jag kunde hänvisa mina instagram följare till. Sen har jag utvecklat den med tiden och nu är så mycket mer än bara recept.

Var och hur hittar du din inspiration till dina blogginlägg och din stil?
Jag själv läser inte bloggar då jag knappt har någon tid till sånt då jag har mycket både i skolan och med träningen samt min egen blogg. Men stilen är min egen, det är den jag är helt enkelt och inspiration tar jag från mina läsare och deras önskemål.

Vad står högst upp på din materiella önskelista när det gäller träningsprylar?
Just nu är det ett par riktiga lyftarskor som är anpassade efter just det jag gör – lyfta tungt! Det är vad som står högst på prio nu. Annars älskar jag att förnya min träningsgarderob med nya färgglada träningskläder!

Har du något särskilt tränings- eller hälsomål inför 2014?
Ja, i november 2014 ska jag delta i min första tävling. Jag har som mål att tävla i Bikini Fitness på Lucia pokalen så nu under våren ska jag satsa stenhårt på att äta mycket och bra mat och lyfta tungt i gymmet och till mitten av somnaren ska jag påbörja min diet och deffa ner mig inför min tävling. Jag är taggad till 111%!

Om man har som nyårslöfte att starta ett hälsosamt 2014, hur gör man då? Har du några bra tips?
Mitt tips är att inte gå på för hårt från första början. Jo visst är det ett toppen löfte att sluta röka, äta hälsosamt och träna men inte allt på en gång. Går man på för hårt till en början så tröttnar man lätt, det blir för jobbigt helt enkelt och man ger upp! Ta en sak i taget. Att äta hälsosamt betyder inte att man ska sluta äta allt, jag brukar säga att man ska äta lite av allt. Kolhydrater, protein och fett sen så skära ner på onyttigheter så som läsk, fika, godis, chips osv och unna sig det en eller två gånger i veckan istället för lite hela tiden. Och att inte börja tärna 6 dagar i veckan på en gång utan ta det lugnt och börja med kanske två till tre gånger i veckan och sen öka successivt om man vill det. Sen en sista grej också: Ha tålamod, det finns inga quick fix. Det tar tid att skulptera sin kropp.

Hur ser en vanlig dag ut för dig när det gäller träning och mat?
Jag vaknar och äter frukost oftast på en gång. Den brukar bestå av allt från havregrynsgröt med ägg och en proteinshake till kvarg med bär och knäckemackor. I skolan brukar jag ha med mig en matlåda vilket oftast blir en enkel kycklingsallad eller liknande. Efter skolan slänger jag i mig en burk keso eller riskakor med en proteinshake eller en frukt och därefter bär det av till gymmet. Under passet gillar jag att dricka BCAA (Jag använder BCAA från BMR Sports nutrition) och efter passet brukar det bli middag på en gång och den brukar bestå av kolhydrater som ex: fullkornspasta, potatis, ris med proteiner som kyckling, nötfärs eller fisk. Mitt intag ligger runt 2000 kalorier om dagen för tillfället.

Hur ser ditt träningsschema ut för en vecka? Hur mycket tränar du?
Just nu tränar jag 5-6 dagar i veckan. Endast styrka och ingen cardio av den anledningen att jag fokuserar endast på att bygga upp min kropp nu inför tävlingen, deff (diet) och cardio drar jag igång igen i juni 6 månader innan tävling.

Nu kör jag så här:

Måndag: Bröst + Vader
Tisdag: Ben + Mage
Onsdag: Vila
Torsdag: Biceps + Triceps
Fredag: Axlar + vader
Lördag: Vila
Söndag: Rygg

Fitspooration